Резултати от протеста срещу платформата “MAXIM” и нерегламентираните превози
В организираното шествие срещу нерегламентираните превози, и в частност срещу мобилното приложение “MAXIM”, взеха участие над 600 таксиметрови водачи. Шествието тръгна в 14.00 ч., премина по булевардите „Цариградско шосе“ и „Цар Освободител“, улиците „Георги С. Раковски“ и „Оборище“ и завърши на пл. „Александър Невски“, като приключи в 16.00 часа.
Протестът, поради своята масовост, предизвика голям интерес и получи широк отзвук сред медиите. Това от своя страна даде тласък на комуникацията между бранша и институциите. Представители на протестиращите бяха поканени в парламента, където се срещнаха представители на бюджетната и транспортната комисии и зам. министъра на транспорта. В резултат на това исканията им бяха определени като справедливи, получиха уверение, че се работи по съществуващите проблеми и в най-скоро време държавата, в лицето на отговорните институции, ще представи конкретни и задоволителни резултати.
“Таксиметровите шофьори знаят, че ние работим по сигнала за нелегалното приложение за извършване на нерегламентирани таксиметрови услуги още от миналата година, когато една от техните организации пусна до нас жалба“, заяви Ангел Попов- заместник-министър на транспорта.
По думите на заместник-министъра е свършена много работа, защото се изисква събирането на много и неопровержими доказателства. След жалбата на браншови организации, още през миналата година е бил сформиран екип от Министерство на транспорта, Прокуратурата, НАП, Икономическа полиция, а със самите таксиметрови шофьори, които и днес настояха да се прекрати дейността на нелегалното руско приложение „Максим“, са проведени пет или шест срещи.
„За радост, екипът, който събрахме, е готов с резултати, които сме предали на Комисията за защита на конкуренцията. Надяваме се те да действат бързо, както в един друг случай, за да може дейността на това приложение да бъде прекратена“, добави Попов. Той призова още веднъж гражданите да не използват това приложение, защото то не им носи никаква сигурност.
Калоян Паргов, заместник-председател на Комисията по транспорт и туризъм в СОС и лидер на социалистите в София, директно дойде при протестиращите на площада и заяви: “Позицията на БСП винаги е била в посока полагане на необходимите усилия, за гарантиране сигурността, качеството и комфорта на таксиметровата услуга. Това минава през стриктно спазване на Закона за автомобилните превози, както и през утвърдените от СОС минимални и максимални тарифи за дейността, приетия с бюджета на СО за 2019 година размер на патентен данък и необходимите разрешителни за извършване на таксиметров превоз в столицата”.
Паргов покани представители на браншовите организации да присъстват идната седмица на заседанието на Комисията по транспорт и туризъм в СОС, като се ангажира да повдигне отново всички въпроси, които ги вълнуват, и заедно да обсъдят възможностите за решаването им.
Не може да не се отбележи, че държавата и институциите полагат усилия за ограничаването на нерагламентираните превози на пътници. Преди броени дни и автобусните превозвачи повдигнаха този въпрос, като и те получиха уверение, че ще бъдат направени промени в нормативната уредба, за да се изясни дефиницията, което пък ще спомогне за ограничаване на нарушенията и ще защи лоялната конкуренция между превозвачите.
Що се отнася до заетите в таксиметровите превози, може би думите на Малин Господинов- зам. председател на НТС: “Ние от Националния таксиметров синдикат се борим законът да бъде спазван от всички и така да бъдат направени нещата, че да бъде спрян целият нерегламентиран превоз на пътници” най- точно представя позицията на бранша относно незаконната дейност на отделни лица и фирми, решили да маскират дейността си като предоставяне на “средство за свързване между потребители”, “споделено пътуване” и др., целящи заобикаляне на истинското и законно определение за превоз на пътници срещу заплащане- “таксиметров превоз”.
Темата за нерегламентираните превози е обширна и не се изчерпва само със забраната на UBER и MAXIM. Съществуват десетки други приложения, чакащи на опашка пред българския пазар, който колкото и да не ни се вярва е пренебрежително малък и нерентабилен от гледна точка на техните оператори, и който всъщност представлява “звездичка” в портфолиото им, а не някакво икономически целесъобразно решение, предполагащо дългосрочно развитие и печалба.
За взимането на устойчиви решения за противодействие следва да си зададем въпросите: “Трябва ли да се борим с последствията, вместо с причините?”, “По какъв начин таксиметровите компании биха могли да се конкурират в неконкурентна среда?”, “По какъв начин водачите могат да получат обществено признание и доверие, даващо им предимство пред конкурентите, вкл. нелоялните?”. Отговорите на тези въпроси биха дали и правилната формула, чрез която да бъде разрешен проблема с нерегламентираните превози и т.нар. технологични компании.
Надяваме се активността на водачите при организирането и провеждането на протеста да е начало на ново обединение, а не временно явление, защото все по- често ще се налага изразяването и защитаването на позиция.
- Призоваваме водачите да уастват активно и да подпомагат дейността на браншовите организации, като по този начин те ще имат възможността за упражняването на контрол при определянето на насоки и при взимането на решения относно тяхната дейност.