Минималните тарифи и Столичен общински съвет
В края на декември м.г. се проведе протест пред сградата на Столична община, организиран от Синдикален съюз СИЛА и таксиметрови водачи с искане Столичен общински съвет да изпълни законовите си задължения, като приеме минимални цени на километър таксиметров превоз. Няколко дни преди това бе проведена среща с Екатерина Йорданова, на която браншови организации и превозвачи се обединиха около мнението, че минималната цена трябва да е не по- ниска от 1,00-1,14 за километър. Малко след това се оказа, че председателят на транспортната комисия не може да получи подкрепа за такава цена в СОС и се отказа да внесе каквото и да е предложение за обсъждане. Така на практика СОС за поредна година не изпълни закона.
Междувременно стана ясно, че вече е възложено на частна фирма да изготви анализ на себестойността на километър пробег, който да помогне на Столична община при определянето на минималните и максималните цени за таксиметрови превози в нейната територия.
Въпросното възлагане бе представено едва ли не, като жизнено необходимо за определяне на минимална цена: „Не можем просто да се доверим на някакви твърдения, че тази или онази цена е справедлива – това трябва да бъде направено със съответната финансова обосновка от специалисти”- заяви Елен Герджиков, председател на Столичен общински съвет. “Нека да се произнесат експертите, за да може на база на експертна оценка да вземем решение”, коментира тогава и Екатерина Йорданова, председател на транспортната комисия към СОС.
Фирмата, на която е възложено изготвянето на анализа е Грант Торнтон ООД. Дружеството е част от Грант Торнтон Интернешънъл, една от водещите международни счетоводно-консултантски фирми.
Въпреки че от Столичен общински съвет не вярват в изчисленията на браншовите организации и превозвачите, явно за консултантите те не са без значение. Вече са изпратени въпросници до превозвачи, които в части леко смущават някои поради исканата в тях информация. Чрез нея може да се изгради представа за финансовото и материалното състояние на фирмите, което от своя страна може да навреди на техните икономически интереси и намерения. Все пак се надяваме предоставянето й да не бъде последвано от понасянето на негативи и в същото време да се ползва по предназначение.
Какво ще покаже анализа на експертите не се знае, но няколко въпроса вече се задават:
1. Ако покаже цена по себестойност 30ст./км.? Какво правим?
2. Ами, ако покаже 2лв.? Какво правим?
3. Анализа включва и максимална цена. Каква ще е тя и може ли да се определя извън пазарните принципи? Дори и да може, ако се окаже, че тя е 10 лв? Какво правим?
Там, където е въведена минимална цена, това се случва след преговори между бизнеса и общината. На повечето места се приемат предложенията на бизнеса, който в повечето случаи има и по- голяма представа от материята. Задължение пък на общината е, освен да защитава интересите на бизнеса, да защитава и гражданите. По този начин самата тя е поставена в твърде неизгодна позиция, с поне една недоволна страна. В случая със София определено има натиск от гражданите за по- ниски цени или поне задържането им на вече установените нива, но това в крайна сметка не е в полза на никой. Наблюдава се все по- амортизиран автопарк, все по- лоша поддръжка и за съжаление… все по- ниско качество на предоставяната услуга.
В последните дни се разбраха и още две неща. От Столичен общински съвет са на мнение, че след като в ЗАП не е определен изричен срок, в който трябва да бъдат определени минимални цени за километър превоз, то и СОС нямат срок за изпълнение. И второ, ако не знаете, Комисията за защита на конкуренцията стои над закона. Да, основната причина изтъквана за неизпълнение разпоредбите на Закона за автомобилните превози е КЗК и нейното решение 251/18.03.2015 г., в което Комисията не подкрепя въвеждането на каквато и да било форма на ценова регулация. Тези две причини за незачитане разпоредбите на закона биха могли да поставят основите на нови фундаментални разбирания и насоки в правото, ако не бяха толкова абсурдни и неадекватни, но те са факт и явно трябва да се съобразяваме с тях.
В този ред на мисли считаме, че недомислената регулация, изграждането на представа за ненаситност на таксиметровите шофьори и фирми за печалба в комбинация с конкуренцията между фирми (неразполагащи със собствен автопарк и шофьори, приходите на които не зависят от стойността на таксиметровия превоз, но имащи право да определят тарифите) в действителност пречи на нормалното развитие на сектора. И докато не се възприемат нормални пазарни принципи и механизми ще се “радваме” на резултатите от това.
4 Responses
Изключително!
Какво означава няма срок? Щом един закон влезе в сила, то той се изпълнява. Още повече е казано, че поне веднъж годишно цените се актуализират. Чл. 24а (11) (Нова – ДВ, бр. 17 от 2011 г., в сила от 26.05.2011 г., доп. – ДВ, бр. 60 от 2014 г., предишна ал. 5 – ДВ, бр. 32 от 2016 г., в сила от 01.04.2016 г.) Общинските съвети определят минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег по съответната тарифа, валидни за територията на съответната община, където е издадено разрешението по ал. 1.
(12) (Нова – ДВ, бр. 17 от 2011 г., в сила от 26.05.2011 г., предишна ал. 6 – ДВ, бр. 32 от 2016 г., в сила от 01.04.2016 г., изм. – ДВ, бр. 93 от 2017 г.) Цените по ал. 11 се актуализират най-малко веднъж годишно.
Цената на километър е добра поне още една година. Главният проблем е първоначалната такса и такса – повикване. Първото трябва да е минимум 1.90лв. В Европа средно е 3-4Е Повикването вече е изключителна екстра, особено час пик. В диапазона на първоначалната е разумно.
И докато таксиметровите шофьори готвят протестни действия утре, от Столичния общински съвет обявиха, че вече е поръчан експертен анализ за определяне на максимална и минимална тарифа.