София, България
office@taxiclub.bg

КЗК ще нищи пазара на горива

Клуб за таксиметрови водачи и превозвачи

КЗК ще нищи пазара на горива

В Комисия за защита на конкуренцията е постъпил сигнал по електронна поща с вх. № ВХР-2142/26.09.2018г. относно наблюдавана разлика в цените на горивата на бензиностанциите в гр. Велико Търново и останалата част на страната.

В сигнала се посочва, че цената на горивото на бензиностанция в гр. Велико Търново е съществено по-висока от тази на другите бензиностанции от същата верига в останалата част на страната. Допълва се, че разликата се равнява на около 10 лв. на пълен резервоар. Към сигнала като доказателство е приложен снимков материал от местната преса на ценовите табла на конкретна верига бензиностанции, от който е видно, че на едната бензиностанция във Велико Търново цената на дизеловото гориво за литър e 2,27 лв. и на бензин Super 95 e 2,28 лв., а на другата цената за литър дизелово гориво е 2,42 лв., а за бензин Super 95 е 2,40 лв/л.

През последните два месеца се появиха и серия публикации в пресата, както и съобщения в средствата за масово осведомяване за осъществявано в редица градове на България повсеместно увеличаване на цената на автомобилните горива за крайни потребители.

При проучване на съдържанието на голяма част от съобщенията в мас-медиите се установи, че увеличението се наблюдава в градовете Пазарджик, Пловдив, Хасково, Бургас и в част от градовете в Северна и Северозападна България – Враца, Видин, Монтана, Велико Търново и др. Общото твърдение е, че цените на горивата в последния месец са поскъпнали съществено. Посочва се, че най-масовият бензин А95 е поскъпнал с около 11 стотинки, а дизелът с около 13 стотинки, само за месец, като повишаването на цените от началото на годината е още по-осезаемо. Редица изявления в медиите сочат, че към настоящия момент най-скъпи са горивата в най-бедния район на страната – Северозападния – в областите Враца, Видин и Монтана. Твърди се, че средната цена за литър бензин А-95 в Монтана е 2.42 лева, а дизелът по 2.47 лева. Най-евтино е в област Хасково, където литър дизел се продава на цена от 2.37 лева, а бензин А-95 на цена от 2.34 лева. Следват областите Добрич и Пловдив, където е по-скъпо с около стотинка. В заключение се посочва, че съществуват големи различия в цените на бензиностанции от една и съща верига в отделните региони и дори в зависимост от разположението на обекта – на магистрала, на главен път или в малко населено място.

На следващо място, в голяма част от статиите се коментира, че бензиностанциите в някои градове в България продават гориво на цени, които са доста по-високи от средноевропейските, което също така не кореспондира и с тенденциите на чувствително понижение в цените на петрола на международните пазари, което се наблюдава в последно време.

С оглед социално – икономическата значимост на горивата, както и прекия им ефект върху цялата българска икономика, в това число и по отношение на цените на стоките и услугите, предлагани на българския пазар, Комисията извършва постоянен мониторинг на публично достъпни факти и обстоятелства, имащи отношение към правоприлагането на ЗЗК. Повдигнатите в средствата за масова информация от граждани и граждански организации въпроси, свързани с посоченото по-горе чувствително покачване на цените на дребно на автомобилните горива (автомобилен бензин А-95 и дизеловото моторно гориво), за последните няколко месеца в редица градове на България и изразените съмнения за евентуални непазарни причини за това увеличение, пораждат необходимостта от актуализиране на информацията относно динамичното развитие на конкурентната среда в сектора на автомобилните горива.

Следва да се посочи, че цената на суровия петрол на международните пазари, се отразява пряко върху цените на горивата на вътрешните пазари, тъй като е основна суровина за производство на автомобилни горива. Това поражда необходимост да бъде извършен детайлен анализ на функционирането на конкурентната среда на пазарите на производство и реализация на автомобилни горива в Република България, разгледана в контекста на цените на петрола в международен аспект, както и спазването на принципите и изискванията, валидни за общия европейски пазар.

Нивото на вертикална интеграция и установяването на търговските взаимоотношения на вертикално свързаните пазари по веригата производство – търговия на едро – търговия на дребно с автомобилни горива, с цел реализация на продуктите до крайните потребители, и анализът на конкретни практики, относими към тези отношения, ще покаже дали има предпоставки за евентуално антиконкурентно поведение на някои от участниците по така описаната верига, както и дали съществуват съществени бариери за навлизане на нови участници на тези пазари.

В качеството си на национален орган по конкуренцията и в изпълнение на своите законови правомощия по чл. 27 от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), Комисията за защита на конкуренцията (Комисията, КЗК) извършва регулярно секторни анализи в случаите, в които конкуренцията в даден сектор, отрасъл, подотрасъл или регион може да бъде предотвратена, ограничена или нарушена. Секторните анализи разкриват редица предимства при проучване на определен икономически сектор. Използването на този способ предполага цялостен и задълбочен анализ на конкурентната среда с цел идентифициране на съществуващи или възможни антиконкурентни споразумения или практики, както и предпоставя по-голяма кооперативност от страна на засегнатите лица и съответно по – обширна и достоверна информация.

В рамките на анализа, КЗК определя съответни пазари, изследва техните характеристики и структура, бариерите за навлизане, участниците на пазара, степента на пазарна концентрация, нормативната уредба и др., и прави изводи за състоянието на конкурентната среда. В дългогодишната практика на Комисията, и най-вече в периода 2009-2017 г., многократно е анализирано развитието на конкурентната среда в сектора на автомобилните горива, като са разгледани множество аспекти на пазарите на производство и реализация на автомобилен бензин и дизелово моторно гориво в страната. Така например с Решение № 746/23.07.2009 г. КЗК е изследвала пазарите на търговия на дребно с горива и на производство на петролни продукти, в периода 2005 г. – 2008 г., за евентуална съгласувана практика и/или забранено споразумение между основните вериги бензиностанции в страната, както и за евентуална злоупотреба с господстващо положение от страна на единствения производител на горива в Република България, но не е установила забранени от ЗЗК практики.

С Решение № 1059/27.07.2011 г. Комисията е приела Секторен анализ на пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво в страната, в периода 2009 г. – 2011 г., като в резултат на заключенията в него е образувала две производства по собствена инициатива за установяване на нарушение по чл. 15 от ЗЗК и по чл. 101 от ДФЕС и чл. 21 от ЗЗК и по чл. 102 от ДФЕС. В хода на проучването, Комисията е установила координирано ценово поведение между някои от участниците на пазара на реализация на едро на бензин А-95Н и дизелово гориво и е предявила твърдения за извършено нарушение на чл. 15 от ЗЗК и чл. 101 от ДФЕС на ответните дружества. Същите са предложили, и Комисията е одобрила, конкретни задължения, с които ответните страни да преустановят описаното поведение. През 2013г. КЗК е извършила проверка и е установила, че поетите от посочените дружества задължения се спазват. По отношение на образуваното производство по чл. 21 от ЗЗК и по чл. 102 от ДФЕС, КЗК е установила, че „Лукойл България“ ЕООД е с господстващо положение на пазара на реализация на едро на бензин и дизел в национален мащаб, но не е установила нарушения на ЗЗК.

През 2015г., Комисията по собствена инициатива отново е образувала производство за извършване на Секторен анализ на пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво, обхващащ периода от 01.01.2012г. – 30.06.2015 г., във връзка с наблюдаваното динамично развитие на конкурентната среда в сектора на автомобилните горива и наблюдаваните от края на 2014г. тенденции на чувствително понижение в цените на петрола на международните пазари.

В резултат на заключенията в секторния анализ, Комисията е информирала компетентните държавни органи за необходимостта от предприемане на мерки за подобряване на конкурентната среда в сектора и е образувала производства за установяване на нарушения по чл. 15 и чл. 21 от ЗЗК. В хода на проучването, Комисията е предявила твърдения за извършено нарушение на чл. 15 от ЗЗК и чл. 101 от ДФЕС на ответните дружества. Страните са предложили конкретни задължения, с които да преустановят описаното поведение. В тази връзка с Решение № 318/28.03.2017 г. Комисията е одобрила поети от „Лукойл България” ЕООД, „Еко България“ ЕАД, „Шел България“ ЕАД, „ОМВ България“ ООД, „НИС Петрол“ ЕООД и „Петрол“ АД задължения за приемане на вътрешни процедури, с цел възстановяване на конкуренцията на определените за целите на производството пазари. Задълженията са поети, за да се препятства възможността от възникване на евентуални антиконкурентни проблеми, свързани с прозрачността и възможността за координиране на пазарното поведение на ответните страни и другите участници на пазара. По този начин са ограничени и предпоставките, и възможността страните да си влияят при вземането на стратегически решения по начин, който ограничава конкуренцията по смисъла на чл. 15, ЗЗК и чл. 101 от ДФЕС.

Трайната ангажираност на Комисията да следи развитието на конкурентната среда и нововъзникналите обстоятелства за състоянието на пазара пораждат необходимостта от извършването на нов секторен анализ на конкурентната среда на пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво в Република България. Подобен анализ ще даде на КЗК детайлна представа за развиващите се към момента пазарни процеси и за нуждата от предприемане на евентуални допълнителни мерки от страна на Комисията, съгласно разпоредбите на ЗЗК, които да допринесат за правилното функциониране на пазарната среда.

С оглед на гореизложеното, на основание чл. 38, ал. 1, т. 1 от ЗЗК във връзка с чл. 91, ал.1 и чл. 27 от ЗЗК, Комисията

Р Е Ш И: Образува производство за извършване на секторен анализ на конкурентната среда на пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *