Назад във времето: Таксиметров апарат К-1А
Този таксиметров апарат се появява през 60-те години на миналия век. Произвеждан е в Завода за часовникови прибори ,,Импулс“ в Габрово.
Той е с размери 150 х 115 х 125 мм. и е предназначен за автоматично отчитане на сумата за плащане. Отчита изминатите километри и времето на престоя. На лицевата част има панел с няколко брояча:
“Платени километри“ – отчита стотици, десетици, единици и десети части от километъра, а максималното показание е 999,9. Броячът отчита само пробега на таксито, когато то е наето от пътник.
,,Служебен сбор“ или ,,Каса“- отчита в левове и стотинки стойността на изминатия пробег, отчетен по брояча „Платени километри“, и стойността на престоя на таксито, ако е имало такъв.
предварително зададена първоначална такса, която в началото на 60-те е около 20 ст. Броячът отчита както стойността на изминатия път, така и времето на престоя на наетото такси.
„Курсове“ отчита броя на извършените курсове, т. е. броя на включванията на таксиметровия апарат въобще. Броят на включванията показват колко пъти има първоначална такса.
Сумата, отчетена по “Курсове” се прибавя към тази, отчетена по брояча „Служебен сбор“, и така се получава общата сума, с която водачът на таксито се отчита като оборот, който е събрал през работното си време.
„Общи километри“ отчита в стотици, десетици, единици и десети части от километъра изминатото разстояние. Максималното показание тук е 999,9. Този брояч отчита пробега на таксиметровия автомобил независимо от това дали той е нает от пътник или не. При предавателно съотношение 1:1 на механизма за фина настройка показанията на брояча „Общо километри“ трябва да са същите като показанията на километража на автомобила.
Ръкохватката служи за управление на таксиметъра. При въртенето й в посока на часовниковата стрелка става управлението на отделните механизми и броячи на таксиметъра.
Ръкохватката има четири положения: „Свободен“, „1“, „2“ и „Плаща“. В кое от тях е в момента, се вижда по надписа, явяващ се в прозорчетата под надписа „Тарифа“. Основното положение е „Свободен“. Превключванията на ръкохватката от една позиция в друга трябва да става бавно и леко, а ръкохватката да се задържа, докато надписът застане точно в прозорчето.
При „Свободен“ са включени броячите „Общо километри“, „Платени километри“, „Сума за плащане“, „Служебен сбор“ (Каса) и „Курсове“. Часовниковият механизъм не отчита престоите, като същевременно е подаден контакт към клемата за светлинната сигнализация „Зелен цвят“.
При приложение „1“ или „2“ са включени броячите „Общо километри“, „Платени километри“, „Сума за плащане“, „Служебен сбор“ (Каса) и „Курсове“. Поден е контакт към клемата за светлинната сигнализация – „Червен цвят“ и съответно е изключена клемата за „Зелен цвят“.
Когато таксито е с една цена на 1 км за дневен и нощен пробег, при положение „1“ и „2“ ще се отчита една и съща ценова стойност за 1 км пробег. Ако таксито е двутарифно обаче, при положение „1“ се отчита първата, а при положение „2“ — втората тарифа.
При положение „Плаща“ са включени броячите „Общо километри“, „Платени километри“, „Сума за плащане“ и „Служебен сбор“ (Каса). Изключен е броячът „Курсове“ и часовниковият механизъм не отчита времето за престоя. В този случай движението на таксито може да продължи само по искане на пътника, но без да има престой до освобождаването на таксито.
В долната страна на кутията има извод с резба М22 х 1,5, с който се свързва жилото, което предава движението от редуктора (разклонителя) към таксиметровия апарат. От двете страни на извода има две шпилки с гайки М10 за да може да се закрепи таксиметровия апарат към подходяща и удобна стойка.
Самото свързване става с редуктор (разклонител) и жило.
На задната част на кутията има пластмасов капак, който закрива клемите, с които се захранват софитната крушка, която осветява скалата, и изводите за светлинната сигнализация. В горния край на кутията с 2 винта M2 е прикрепена планка, която може да се свали, ако софитната крушка изгори и трябва да се замени.