София, България
office@taxiclub.bg

Позиция на ТКБ относно актуалната ценова динамика при застраховка „Гражданска отговорност“ за таксиметрови автомобили

Клуб за таксиметрови водачи и превозвачи

Позиция на ТКБ относно актуалната ценова динамика при застраховка „Гражданска отговорност“ за таксиметрови автомобили

В Република България застраховката „Гражданска отговорност“ е задължителна за всички моторни превозни средства. Наскоро, без предварително съгласуване или обяснение, застрахователните компании почти едновременно увеличиха премиите за таксиметровите автомобили, като тези премии вече надвишават повече от два пъти цената за останалите категории автомобили. Това предизвика сериозна реакция в сектора, който организира общонационален протест под надслов „Не на застрахователния рекет срещу таксиметровия бранш”. Протестът ще се проведе на 20 ноември 2024 г. в над 70 града в страната и е подкрепен от всички действащи неправителствени организации в сектора, както и от таксиметрови превозвачи и водачи.

СНЦ „Такси клуб – България“ подкрепя протеста със следните мотиви и предложения:

  1. Увеличението на премиите по застраховка „Гражданска отговорност“ беше осъществено почти едновременно от всички застрахователни компании, без предварително съгласуване с таксиметровия бранш или обосновка, което показва проблеми в регулацията и конкуренцията на застрахователния пазар. Според нас, по-високите цени не отразяват обективна оценка на риска, а следват пазарен принцип, при който един продукт струва толкова, колкото пазарът може да понесе. Смятаме за недопустимо прилагането на този принцип при задължителната застраховка „Гражданска отговорност“, тъй като потребителите нямат избор дали да я сключат или не.
  2. По наши изчисления, таксиметровите автомобили представляват около 0.5% от автомобилния парк в България, но участват в приблизително 3% от всички ПТП на територията на страната, като само 0.29% от тези инциденти са по вина на таксиметровите шофьори. Проучвания в други държави показват сходни резултати, което предполага наличието на глобална закономерност за сектора. На този фон, твърденията на някои застрахователни компании и техните асоциации, че в България честотата на щетите при такситата е 20 пъти по-висока (което би означавало около 10% от всички ПТП), изглеждат съмнителни и необосновани, особено предвид липсата на официална статистика от компетентни органи като Министерство на транспорта и съобщенията, Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и Министерство на вътрешните работи.
  3. Таксиметровият сектор е подложен на стриктен регулаторен надзор, включително са наложени строги изисквания към автомобилите и техните водачи, които следва да осигурят безопасността както на пътниците, така и на останалите участници в движението. Резултатите от редовните проверки на ИА „Автомобилна администрация“, МВР и оправомощените от кметовете на общините служители не показват съществени нарушения, което доказва стремежа към стриктното спазване на изискванията от страна на регистрираните търговци и таксиметровите водачи.
  4. Категорично възразяваме срещу увеличението на премиите по застраховка „Гражданска отговорност“, без ясна обосновка от страна на застрахователите и без предварително обсъждане с представители на таксиметровия сектор на принципите и формулите при определяне на  рисковете.

Във връзка с гореизложеното предлагаме:

  1. Въвеждане на целенасочено събиране на данни от МВР за пълна статистика на ПТП, включително тези с участието на таксиметрови автомобили.
  2. Създаване на ясна процедура за събиране и споделяне на данни, с цел да се предоставя обективна информация за ПТП, която да е публично достъпна.
  3. Разработване на насоки и политики от ИА „Автомобилна администрация“ за подобряване на безопасността на таксиметровите превози, като „Такси клуб – България“ заявява своята готовност да участва в този процес.
  4. Преразглеждане на премиите по застраховка „Гражданска отговорност“ с цел постигане на справедливост и прозрачност чрез подобряване на статистическата база, диалога между застрахователите и таксиметровия сектор, както и прилагане на добри практики от други държави.